Praha, Most – Dva roky se snažila získat body pro spotřebitele v duelu mobilní operátoři versus zákazníci. Bohužel se jí to nepodařilo. Navrhovaná novelizace zákona neprošla. „Mrzí mě to, byla jsem přístupem některých kolegů zejména z řad sociální demokracie rozladěna a dost otřesena, kteří mi původně říkali, že mě v tomto směru podpoří a pak hlasovali proti. Prostě jsem to nechápala a dodnes ani nechápu,“ říká mostecká senátorka Alena Dernerová (Severočeši.cz) s tím, že se nejednalo o žádnou politickou záležitost. „Bylo to pro lidi, pro zákazníky, kterými jsme všichni, aby se vztahy s nimi narovnali,“ doplňuje. „Začalo to tím, že jsme měli s mužem záložní telefony, na nich sice dobitý kredit, ale nepoužívali jsme je. A když jsme se po čase pro jejich použití rozhodli, tak z nich nešlo volat. Telefon nefungoval a na sim kartě kredit nebyl,“ říká na úvod mostecká senátorka. Obrátila jsem se proto na šéfa telekomunikačního úřadu. On jí řekl, že to operátoři dělají, když se nedobíjí, to, co oni požadují. Naivně si myslela, že když jsou telefony jejich, že si může dělat co uzná za vhodné. Spletla se. „Pravdou je, že jsme nedokupovali kredit po nějakých 100 korunách, ale pro to nebyl důvod, bylo tam na obou dobito asi za tisíc korun,“ dodává. Začala se tedy o problematiku operátorů zajímat, ale bylo jí řečeno, že tudy cesta nevede. Tak se zaměřila na to, že v podmínkách smluv mezi spotřebiteli a operátory dochází k častým změnám. „ Jsou velmi časté případy, že smlouvu operátor třeba za půl roku mění. Vy řeknete ano, i když budou podmínky třeba o něco horší, ale nemůžete požadovat, aby byla zachována původní smlouva. Většinou se změní jméno programu. Ten váš končí a nový je jiný. Pro uzavření smlouvy stačí dokonce říct do telefonu pouhé ano,“ říká dále Dernerová s tím, že chtěla, aby se toto nedělo, aby smluvní podmínky byly jasně dány. Také chtěla, aby se dodržoval převod čísla v průběhu čtyř dní, aby se nezneužívala tzv. retenční lhůta, která je až padesát dní a přesně tolik času mají operátoři na to, aby spotřebitele přesvědčily aby u nich zůstal. „Slibují hory – doly – černý les, ale to mohli už dávno předtím. Proto chtěla otevřít zákon o ochraně spotřebitele a prosadit do něj novelizaci. Na to ale nedošlo. Zkoušela to tedy cestou novelizačních bodů přes telekomunikační zákon. Dlouho to vypadalo, že jsou všichni pro. „V den D, tedy když došlo na senátní plénum, začal kolovat mezi senátory papír, na kterém bylo napsáno, že já vlastně snížím zisky operátorů a díky tomu nastanou velké zmatky. Přišly velké obstrukce a nakonec následovalo, což se ještě v Senátu nikdy nestalo, že byla dlouhá zmatečná debata, při které byl dokonce porušen i jednací řád, protože se v tom pak nikdo neorientoval,“ popisuje události Dernerová ale také říká, že to nevzdá. Pokud se po podzimních volbách opět dostane do Senátu, chce opět prosazovat novelizaci zákona, který vztahy operátorů ke spotřebitelům zlepší. (edb)

MUDr. Alena Dernerová

Alena Dernerová

Dětský neurolog specialista, místopředsedkyně senátního výboru pro zdravotnictví a sociální politiku.

Místopředsedkyně senátního klubu ANO a Severočech. Dále členkou Správní rady Nadace charty 77 a Konta bariéry.

Od roku 2013 také členkou správní rady VZP.

Další články

Členka správní Rady VZP 10.07.2016 Jako členka správní rady Všeobecné zdravotní pojišťovny mám zatím tuto zkušenost –...
Chci zlepšit vztahy 09.07.2016 Praha, Most – Dva roky se snažila získat body pro spotřebitele v duelu mobilní operátoři...
Jaderné uložiště 13.06.2016 Ze sedmi vytipovaných lokalit na území Česka je ta lubenecká označována těmi, kteří...

Můžete mě kontaktovat!

  • otazky@adernerova.cz

  • www.odveztekaly.cz

  • www.adernerova.cz

  • www.dernerovapolitik.cz

Vaše podněty

Využijte tento formulář pro Vaše názory a podněty. Budu se snažit co nejdříve odpovědět.